Oli Sorenson.
FONTANA MASHUP

For the Fontana Mashup series, I transpose Lucio Fontana’s incisions on copies of works that have recently sold for outrageous prices at auction. I circumvent Walter Benjamin's concept of mechanical reproduction by ordering fake paintings, handmade by artisans from China. These oil-painted copies serve as receptacles for Fontana's lacerations, performed with a scalpel. My knife strokes add to the brushstrokes in these masterpieces, to disrupt the integrity of these classic images, continually copied and updated by their omnipresence in documents of art history. I react as much to the ubiquity of digital copies of the same works, by transposing them onto a physical medium, only to then ritually destroy them and thus restore some of the material properties of the original paintings.

To this end, the slits traversing such copies are not intended to disfigure authentic masterpieces as much as to point out the power relations entailed between unique originals and their ubiquitous reproductions, especially since the emergence of digital devices, where works of art from diverse times and places appear side by side online. I respond to this condition by reinstating some of these works in the field of contemporary art by erasing the threshold between modes of production, reproduction, restoration and destruction.

c

Pour la série Fontana Mashup, je transpose les incisions de Lucio Fontana sur des copies d’œuvres qui se sont récemment vendus à prix exorbitant aux enchères. Je contourne le concept de Walter Benjamin sur la reproduction mécanique en commandant des faux tableaux, faits à la main par des artisans de Chine. Ces copies peintes à l'huile servent de réceptacles aux lacérations de Fontana, exécutées à l'aide d'un scalpel. Mes coups de couteau s’ajoutent au coups de pinceau dans ces chefs-d’œuvre, pour perturber l'intégrité de ces images classiques, continuellement copiées et mises à jour par leur omniprésence dans les documents d’histoire de l’art. Je réagis autant à l’ubiquité des copies numériques des mêmes œuvres, en les transposant sur un support physique, pour ensuite les détruire rituellement et ainsi rétablir certaines des propriétés matérielles des tableaux originaux.

De cette façon, les fentes traversant de telles copies ne visent pas à défigurer les chefs-d'œuvre authentiques autant qu'à souligner les relations de puissance impliquées entre les originaux uniques et leurs reproductions omniprésentes, surtout depuis l'émergence des dispositifs numériques, où les œuvres d'art d'époques et de lieux disparates figurent côte à côte en ligne. Je réponds à cette condition en réintégrant certaines de ces œuvres dans le champ de l'art contemporain en effaçant le seuil entre les modes de production, de reproduction, de restauration et de destruction.

Fontana Mashup (Rembrandt), slashes and commissioned oil on canvas, 210x134cm, March 2018 (photo credit: Tom Stockdale)

Fontana Mashup (Da Vinci), slashes and commissioned oil on canvas, 80x60cm, March 2018 (photo credit: Mike Patten)

Fontana Mashup (Warhol), slashes and commissioned oil on canvas, 102x102cm, June 2016 (photo credit: Claude Labrèche-Lemay)
.

Fontana Mashup (Gauguin), slashes and commissioned oil on canvas, 101x77cm, June 2016 (photo credit: Samuel Labarre)


Fontana Mashup (Picasso), slashes and commissioned oil on canvas, 130x97cm, June 2016 (photo credit: Claude Labrèche-Lemay)


Fontana Mashup (Picasso), performance at Popop Gallery (video archive), June 2016 (photo credit: Claude Labrèche-Lemay)


Fontana Mashup (Cezanne), slashes and commissioned oil on canvas, 178x139cm, June 2016 (photo credit: Claude Labrèche-Lemay)


Fontana Mashup (Gauguin), performance stills, June 2016 (photo credit: Samuel Labarre)


Fontana Mashup (Gauguin), performance at Popop Gallery (video archive), June 2016 (photo credit: Samuel Labarre)

Fontana Mashup (Van Gogh), slashes and commissioned oil on canvas, 71x93cm, June 2016 (photo credit: Claude Labrèche-Lemay)


Fontana Mashup (Warhol & Cezanne), slashes and commissioned oil on canvas, June 2016 (photo credit: Claude Labrèche-Lemay)

[top]

©Sorenson 2018 some rights reserved