Oli Sorenson.
JAMES BOND MEGAMIX

The James Bond Megamix project is produced in continuation with the video sampling work entitled No More Heroes, where I erased all the scenes from Hollywood movies that I could hear or see the main protagonists. Aiming to take the art of remixing beyond issues of copyright, here instead I point out some of the inherent narrative stereotypes within mainstream cinema, and particularly to highlight the central position of the hero, commonly attributed to a young white man. Once this leading role was removed from films such as Taxi Driver, The Matrix, and Blade Runner, the storyline of my remixes became more experimental and absurd, while the remaining characters tended to manifest a greater diversity of physical traits (gender, ethnicity, age, etc.).

After downloading and altering many classic films for No More Heroes, then exhibiting the remixes in several visual art venues, with James Bond Megamix, I have re-edited all 24 official James Bond films in the same fashion (without Sean Connery, without Roger Moore, etc.). In addition, I am presenting these full-length feature films in the form of a megamix, by combining multiple titles within the same timeframe, thus producing a body of digital works of monumental scale, distributed under a multitude of formats. So far, I have produced a 4K resolution single screen edit, a multi-screen audiovisual installation, film samples cataloged on social networks, and Photoshop retouched images, printed on laser-cut archive paper.

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Le projet James Bond Megamix fut réalisé en continuité avec la serie de vidéos échantillonnées intitulées No More Heroes, où j'ai effacé toutes les scènes de films hollywoodiens où je pouvais voir ou entendre les principaux protagonistes. Dans le but d'aborder un art du remix allant au-delà des enjeux de droits d'auteur, j'ai tenté ici de cerner certains stéréotypes inhérents au cinéma grand public, pour spécifiquement mettre en évidence la position centrale du héros, communément attribuée à un jeune homme blanc. Une fois que le rôle principal est effacé des films tels que Taxi Driver, The Matrix et Blade Runner, le scénario de mes remixes devinet plus expérimental et absurde, tandis que les personnages restants ont tendance à manifester une plus grande diversité de traits physiques (genre, ethnicité, âge, etc.).

Après avoir téléchargé et modifié de nombreux films classiques pour No More Heroes, puis exposé les remixes dans plusieurs lieux d'art visuels, avec James Bond Megamix, j'ai réédité les 24 films officiels de James Bond de la même manière (sans Sean Connery, sans Roger Moore, etc.). De plus, je présente ces longs métrages sous forme de mégamix, en combinant plusieurs titres dans un même laps de temps, produisant ainsi un corpus d'oeuvres numériques d'envergure monumentale, distribuées sous une multitude de formats. Jusqu'à présent, j'ai réalisé un montage sur monobande en résolution 4K, une installation audiovisuelle multi-écrans, des échantillons de films catalogués sur réseaux sociaux et des images retouchées sur Photoshop, imprimées sur papier d'archive découpé au laser.


James Bond Megamix, multiple-projection installation at La Bande Video in Quebec City, 2018. Photo credit: Ricardo Savard

James Bond Megamix [excerpt], documentation of multiple-projection installation at La Bande Video, Quebec City, 2018.

James Bond Megamix, 4K single-screen edit composed of 24 feature films, 2018


James Bond Megamix [excerpt], 7min single-screen edit combining all office briefings in James Bond franchise, 2018


James Bond Megamix [excerpt], 4min single-screen edit combining evil genius monologues in first 16 James Bond movies, 2018


James Bond Megamix [excerpt], 2min single-screen edit combining car chases in first 12 James Bond movies, 2018



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